Oldal logó
ESC logó
Gyengénlátó mód képe

Disszemináció


Mi a disszemináció? 

Amit a logókról tudni kell

Pár tipp a sikeres disszeminációhoz

Hasznos anyagok

Miben tud segíteni a Tempus Közalapítvány? 

Mi a disszemináció?

A disszemináció nem más, mint az eredmények széles körű terjesztése a láthatóság növelése érdekében. Ez jelentheti projekted vagy annak eredményeinek láthatóságát, szervezeted, intézményed, informális csoportod láthatóságát, de egyszerűen csak lehet egy figyelemfelkeltés is a témára, amivel dolgoztatok projektetek során. Bár disszeminációs tervet kötelező készíteni a pályázat beadásához, a pályázó is nagymértékben profitál belőle, hiszen ez promóciós lehetőséget jelent munkátoknak, márkátoknak. Egy színvonalas projekt és annak megfelelő kommunikációja a releváns célcsoportok felé megkönnyítheti számotokra a kapcsolatépítést, tagok toborzását és növeli szervezetetek hírnevét.

Amit a logókról tudni kell

Az Erasmus+ és Európai Szolidaritási Testület projekteknél felmerülnek bizonyos arculati elvárások, amiket a pályázói disszeminációba is szükséges beépíteni. Ilyen a programok logóinak használata, amihez a pályázati útmutatók megfelelő oldalai (Erasmus+ 393. oldal, Szolidaritási Testület 91. oldal) illetve a honlapunkon is elérhető arculati kézikönyvek (Erasmus+, Szolidaritási Testület) adhatnak pontos segítséget.

FONTOS: a Tempus Közalapítvány logóját kizárólag a Tempus Közalapítvány használhatja.

Szervezeteteknek, intézményeteknek arculat- és márkaépítés szempontjából hasznos, ha van egyéni logója (sőt, egy adott projektetek is rendelkezhet saját logóval), ám ez nem kötelező.

Projektetek népszerűsítéséhez hasznos segítséget nyújtanak a különböző online felületek is, mint az Erasmus+ Project Results Platform (EPRP)* vagy a European Solidarity Corps Projects felület, ahova a megvalósult projektek kerülnek fel, nem csak hazai, de nemzetközi szinten. (Jó tudni: a European Solidarity Corps Projects felületén automatikusan megjelennek a támogatást nyert projektek leírásai.) Ezek a felületek inspirációnak is kiválóan használhatóak, ha egy új projekt megtervezésébe kezdenétek.

*(FIGYELEM! Az Európai Bizottság néhány online felületére vonatkozóan a felhasználók kétlépcsős azonosítással jelentkezhetnek be 2020. június 8-tól. A biztonsági intézkedés érinti az online felületek használati útmutatóinak elérését (online űrlapok, ORS regisztráció, Mobility Tool+ felületek használati útmutatói), és az Erasmus+ Project Results Platformot (EPRP) “ My Searches” menüpontját is. A kétlépcsős azonosításhoz telepíteni szükséges az EU Login mobil alkalmazást mobiltelefonon vagy táblagépen. Az alkalmazás telepítésére vonatkozó utasításokat angol nyelven ide kattintva lehet letölteni , magyar nyelvű útmutató pedig itt érthető el.)

Pár tipp a sikeres disszeminációhoz

A disszeminációs terv elsősorban ne azért készüljön, mert kötelező leadni valamit. Legyen átgondolt, illeszkedjen a szervezeti/intézményi célokhoz és legyen hasznos hosszú távon, a projekt lezárása után is.

FONTOS: Ne csak a projekt eredményekre fókuszálj a disszeminációnál; tervezz a megvalósulása előtt, a projekt közben és a lezárás után is disszeminációs tevékenységeket.
Például: projekt előtt a résztvevők toborzása, kapcsolatrendszer kiépítése, de már az is disszemináció, ha kihirdeted a szervezeted honlapján, hogy pályázatot nyertetek. Projekt közben a résztvevőket is bevonhatod, például egy ifjúsági cserén lehet a fiatalok feladata, hogy a közösségi médiájukra posztoljanak képeket, videókat a cseréről. A projektet követően megkezdődhet az eredménykommunikáció, a személyes történetek, beszámolók megosztása.

A tervben meg kell határoznod azt is, ki a disszemináció célcsoportja. Kiknek, mikor és mit szeretnél kommunikálni? Széles körben terjesztenéd az információt vagy specifikus csoportot céloznál? Szeretnéd-e bevonni a sajtót vagy döntéshozókat? Melyik generációt szólítanád meg? Mindehhez szükséges megismerned a célcsoportod igényeit, hiszen minél konkrétabban meg kell határoznod kik is ők. Például, a „fiatalok”, mint célcsoport elég tág, de a „helyi általános iskolában tanuló 11. évfolyamos fiatalok” már egy releváns megközelítés lehet.

Attól függően, kinek és mit kommunikálsz, válassz eszközt! Online vagy offline eszközök relevánsak-e szervezetednek inkább és ezeken a kategóriákon belül mi az, amiben már van tapasztalatotok, amit jól ismertek? Persze, fejlődni mindig lehet, de nem kell rögtön a legbonyolultabb és legköltségesebb high-tech marketing eszközökre gondolni; ha szervezetednek már van Facebook oldala, bátran kezdheted a projekt disszeminációt ott. Tanácsolt nyomon követni, hogyan alakulnak a tevékenységek, mennyi embert érnek el, jól lőtted-e be a célcsoportot, és helyet hagyni a disszeminációs tervben az időközi változtatásokra, igazításra.

Használd a meglévő erőforrásaidat. Szervezeted már létező online és offline felületeit, a nemzeti iroda kiadványait, a habkartont, a Tempus Közalapítvány honlapját és az ott megtalálható Tudástárt, az Erasmus+ Ifjúság és Eurodesk és Erasmus+ tanárok Facebook oldalakat (ezekről a következőkben részletesebben) és a már említett EPRP és European Solidarity Corps Projects felületeket.

Ne feledkezz meg a partnereidről sem: a projektbe bevont szervezeteknek is lehetnek disszeminációs feladataik. Nem kell mindent egyedül csinálnod. Projekted terjesztésével, partnerkereséssel, résztvevőtoborzással kapcsolatban bátran kérheted az Eurodesk hálózat segítségét is.

Mindig törekedj a jó minőségű tartalom előállítására; használj jó minőségű képeket és videókat, legyél konzisztens a logók használatával és próbáld minél inkább szervezeted értékeit képviselni a megosztott anyagokban.

Ügyelj rá, hogy kommunikációd kétoldalú legyen. Ha kommenteket, kérdéseket kapsz, válaszolj rájuk. Tedd a kommunikációt interaktívvá, reagálj a partnerek és a projekted résztvevőinek megosztásaira is.

Valamint egy nagyon fontos dolog: higgy a projekted hasznosságában és sikerében, ezt pedig kommunikáld mások felé is! Élj a disszemináció lehetőségeivel és inspirálj vele másokat is.

Hasznos anyagok

A Tempus Közalapítvány számtalan hasznos anyaggal igyekszik segíteni a szervezetek, intézmények, informális csoportok disszeminációs munkáját.

  • Kommunikációs anyagok

Ennek érdekében összeállítottunk egy-egy programspecifikus menüpontot, ahol a kommunikációs anyagokat érhetitek el. Itt találhatóak a hivatalos logók, az arculati kézikönyvek, a leporellók.

Erasmus+ kommunikációs anyagok

Európai Szolidaritási Testület kommunikációs anyagok

  • Tudástár a disszeminációról

A Tempus Közalapítvány honlapján, a Tudástár szekció Segédanyagok disszeminációhoz részén hasznos tippek érhetők el az online és az offline kommunikáció megtervezéséhez, erősítéséhez egyaránt.

  • Kreatív munkalap

A disszemináció megtervezéséhez hasznos alapot adhat ez a kreatív munkalap. Ennek segítségével összeírhatod, hogy mi az a kulcsüzenet, amit el szeretnél juttatni a nagyközönséghez; kik képezik a célcsoportodat; miről szeretnél hírt adni a projekt előtt-közben-után; milyen csatornákon keresztül juttathatod el üzeneteidet, stb… Használd bátran!

Miben tud segíteni a Tempus Közalapítvány?

Nemzeti irodaként mi is igyekszünk terjeszteni a projektek és a projekteredmények hírét.

  • Küldd el nekünk projekted híreit!

Szívesen megosztjuk az Erasmus+ és az Európai Szolidaritási Testület projektek híreit, esetleg felhívásait különböző platformjainkon. Facebook oldalunkat immár több mint 13 000 ember követi, a Tempus Közalapítvány központi hírlevelére pedig majdnem 3000-ren iratkoztak fel. Emellett hosszabb, cikkszerű híreket honlapjainkon (www.eplusifjusag.hu és www.tka.hu) is meg tudunk jelentetni.

Ha élni szeretnétek ezzel a lehetőséggel, írjatok az erasmushirek[kukac]tpf.hu e-mail címre!

  • A sikeres projekteket cikkekben népszerűsítjük

A Tempus Közalapítvány évente kétszer jelenteti meg Pályázati Pavilon című magazinját. A magazinban gyakran megszólalnak pályázóink is: bemutatjuk a kiemelt sikereket elérő projekteket, vagy éppen azt, hogy az egyes területeken mit adhat egy-egy pályázati forma. A cikkeket későbbiekben a honlapunkon is publikáljuk.

  • Nívódíj

Az adott évben legsikeresebb Erasmus+ projekteket Nívódíjjal jutalmazzuk. Ehhez videókat is készítünk a projektekről, amiket aztán ti is terjeszthettek, valamint egy a projektet bemutató X-bannerrel ajándékozzuk meg a kitüntetetteket.

  • Tudástár

A projekt eredményeinek releváns, szakmai részét a Tempus Közalapítvány Tudástárjában is közzétesszük.

  • ErasmusDays

Évente megrendezésre kerül a nemzetközi Erasmus Napok. A programsorozatban minden támogatott Erasmus+ projektet megvalósító szervezet és intézmény részt vehet, ezzel is láthatóbbá téve projektjét.

  • Disszeminációs tréning

Támogatott pályázóinknak minden ősszel rendezünk egy disszeminációs tréninget, ahol egy nap alatt szakmai előadásokon és gyakorlati műhelyeken kaphatnak tippeket, ötleteket és inspirációt projektjeik disszeminációjához és szervezetük, intézményük népszerűsítéséhez.

Ugródeszka Ifjúsági Hírlevél:
A hírlevélre feliratkozással megismertem az Adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat, és hozzájárulok ahhoz, hogy a Tempus Közalapítvány a hírlevél feliratkozáshoz megadott személyes adataimat az abban foglaltak szerint kezelje.

Információs levél Európai Szolidaritási Testületben pályázóknak


Havonta elküldjük a Szolidaritási Testülettel kapcsolatos legfontosabb híreket, változásokat, praktikus információkat, amelyek egyaránt hasznosak lehetnek aktív pályázóknak és Minőségi Tanúsítvánnyal rendelkezőknek.

Tempus Közalapítvány
Erasmus+ ifjúsági csoport:
1077 Budapest, Kéthly Anna tér 1.
E-mail: info@tpf.hu
Tel.:(+36 1) 237-1300
Ugródeszka Ifjúsági Hírlevél:
A hírlevélre feliratkozással megismertem az Adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat, és hozzájárulok ahhoz, hogy a Tempus Közalapítvány a hírlevél feliratkozáshoz megadott személyes adataimat az abban foglaltak szerint kezelje.
Erasmus + logó és Európai Szolidaritási Testület logó Tempus Közalapítvány logó, Emberi Erőforrások Minisztériauman logó, Innovációs És Technológiai Minisztérium logó