Oldal logó
ESC logó
Gyengénlátó mód képe

Disszemináció


Mi a disszemináció? 

Amit a logókról tudni kell

Pár tipp a sikeres disszeminációhoz

Hasznos anyagok

Miben tud segíteni a Tempus Közalapítvány? 

Mi a disszemináció?

A disszemináció nem más, mint az eredmények széles körű terjesztése a láthatóság növelése érdekében. Ez jelentheti projekted vagy annak eredményeinek láthatóságát, szervezeted, intézményed, informális csoportod láthatóságát, de egyszerűen csak lehet egy figyelemfelkeltés is a témára, amivel dolgoztatok projektetek során. Bár disszeminációs tervet kötelező készíteni a pályázat beadásához, a pályázó is nagymértékben profitál belőle, hiszen ez promóciós lehetőséget jelent munkátoknak, márkátoknak. Egy színvonalas projekt és annak megfelelő kommunikációja a releváns célcsoportok felé megkönnyítheti számotokra a kapcsolatépítést, tagok toborzását és növeli szervezetetek hírnevét.

Amit a logókról tudni kell

Az Erasmus+ és Európai Szolidaritási Testület projekteknél felmerülnek bizonyos arculati elvárások, amiket a pályázói disszeminációba is szükséges beépíteni. Ilyen a programok logóinak használata, amihez a pályázati útmutatók megfelelő oldalai (Erasmus+ 393. oldal, Szolidaritási Testület 80. oldal) illetve a honlapunkon is elérhető arculati kézikönyvek (Erasmus+, Szolidaritási Testület) adhatnak pontos segítséget.

FONTOS: a Tempus Közalapítvány logóját kizárólag a Tempus Közalapítvány használhatja.

Szervezeteteknek, intézményeteknek arculat- és márkaépítés szempontjából hasznos, ha van egyéni logója (sőt, egy adott projektetek is rendelkezhet saját logóval), ám ez nem kötelező.

Projektetek népszerűsítéséhez hasznos segítséget nyújtanak a különböző online felületek is, mint az Erasmus+ Project Results Platform (EPRP) vagy a European Solidarity Corps Projects felület, ahova a megvalósult projektek kerülnek fel, nem csak hazai, de nemzetközi szinten. (Jó tudni: a European Solidarity Corps Projects felületén automatikusan megjelennek a támogatást nyert projektek leírásai.) Ezek a felületek inspirációnak is kiválóan használhatóak, ha egy új projekt megtervezésébe kezdenétek.

Pár tipp a sikeres disszeminációhoz

A disszeminációs terv elsősorban ne azért készüljön, mert kötelező leadni valamit. Legyen átgondolt, illeszkedjen a szervezeti/intézményi célokhoz és legyen hasznos hosszú távon, a projekt lezárása után is.

FONTOS: Ne csak a projekt eredményekre fókuszálj a disszeminációnál; tervezz a megvalósulása előtt, a projekt közben és a lezárás után is disszeminációs tevékenységeket.
Például: projekt előtt a résztvevők toborzása, kapcsolatrendszer kiépítése, de már az is disszemináció, ha kihirdeted a szervezeted honlapján, hogy pályázatot nyertetek. Projekt közben a résztvevőket is bevonhatod, például egy ifjúsági cserén lehet a fiatalok feladata, hogy a közösségi médiájukra posztoljanak képeket, videókat a cseréről. A projektet követően megkezdődhet az eredménykommunikáció, a személyes történetek, beszámolók megosztása.

A tervben meg kell határoznod azt is, ki a disszemináció célcsoportja. Kiknek, mikor és mit szeretnél kommunikálni? Széles körben terjesztenéd az információt vagy specifikus csoportot céloznál? Szeretnéd-e bevonni a sajtót vagy döntéshozókat? Melyik generációt szólítanád meg? Mindehhez szükséges megismerned a célcsoportod igényeit, hiszen minél konkrétabban meg kell határoznod kik is ők. Például, a „fiatalok”, mint célcsoport elég tág, de a „helyi általános iskolában tanuló 11. évfolyamos fiatalok” már egy releváns megközelítés lehet.

Attól függően, kinek és mit kommunikálsz, válassz eszközt! Online vagy offline eszközök relevánsak-e szervezetednek inkább és ezeken a kategóriákon belül mi az, amiben már van tapasztalatotok, amit jól ismertek? Persze, fejlődni mindig lehet, de nem kell rögtön a legbonyolultabb és legköltségesebb high-tech marketing eszközökre gondolni; ha szervezetednek már van Facebook oldala, bátran kezdheted a projekt disszeminációt ott. Tanácsolt nyomon követni, hogyan alakulnak a tevékenységek, mennyi embert érnek el, jól lőtted-e be a célcsoportot, és helyet hagyni a disszeminációs tervben az időközi változtatásokra, igazításra.

Használd a meglévő erőforrásaidat. Szervezeted már létező online és offline felületeit, a nemzeti iroda kiadványait, a habkartont, a Tempus Közalapítvány honlapját és az ott megtalálható Tudástárt, az Erasmus+ Ifjúság és Eurodesk és Erasmus+ tanárok Facebook oldalakat (ezekről a következőkben részletesebben) és a már említett EPRP és European Solidarity Corps Projects felületeket.

Ne feledkezz meg a partnereidről sem: a projektbe bevont szervezeteknek is lehetnek disszeminációs feladataik. Nem kell mindent egyedül csinálnod. Projekted terjesztésével, partnerkereséssel, résztvevőtoborzással kapcsolatban bátran kérheted az Eurodesk hálózat segítségét is.

Mindig törekedj a jó minőségű tartalom előállítására; használj jó minőségű képeket és videókat, legyél konzisztens a logók használatával és próbáld minél inkább szervezeted értékeit képviselni a megosztott anyagokban.

Ügyelj rá, hogy kommunikációd kétoldalú legyen. Ha kommenteket, kérdéseket kapsz, válaszolj rájuk. Tedd a kommunikációt interaktívvá, reagálj a partnerek és a projekted résztvevőinek megosztásaira is.

Valamint egy nagyon fontos dolog: higgy a projekted hasznosságában és sikerében, ezt pedig kommunikáld mások felé is! Élj a disszemináció lehetőségeivel és inspirálj vele másokat is.

Hasznos anyagok

A Tempus Közalapítvány számtalan hasznos anyaggal igyekszik segíteni a szervezetek, intézmények, informális csoportok disszeminációs munkáját.

  • Kommunikációs anyagok

Ennek érdekében összeállítottunk egy-egy programspecifikus menüpontot, ahol a kommunikációs anyagokat érhetitek el. Itt találhatóak a hivatalos logók, az arculati kézikönyvek, a leporellók.

Erasmus+ kommunikációs anyagok

Európai Szolidaritási Testület kommunikációs anyagok

  • Tudástár a disszeminációról

A Tempus Közalapítvány honlapján, a Tudástár szekció Segédanyagok disszeminációhoz részén hasznos tippek érhetők el az online és az offline kommunikáció megtervezéséhez, erősítéséhez egyaránt.

  • Kreatív munkalap

A disszemináció megtervezéséhez hasznos alapot adhat ez a kreatív munkalap. Ennek segítségével összeírhatod, hogy mi az a kulcsüzenet, amit el szeretnél juttatni a nagyközönséghez; kik képezik a célcsoportodat; miről szeretnél hírt adni a projekt előtt-közben-után; milyen csatornákon keresztül juttathatod el üzeneteidet, stb… Használd bátran!

Miben tud segíteni a Tempus Közalapítvány?

Nemzeti irodaként mi is igyekszünk terjeszteni a projektek és a projekteredmények hírét.

  • Küldd el nekünk projekted híreit!

Szívesen megosztjuk az Erasmus+ és az Európai Szolidaritási Testület projektek híreit, esetleg felhívásait különböző platformjainkon. Facebook oldalunkat immár több mint 13 000 ember követi, a Tempus Közalapítvány központi hírlevelére pedig majdnem 3000-ren iratkoztak fel. Emellett hosszabb, cikkszerű híreket honlapjainkon (www.eplusifjusag.hu és www.tka.hu) is meg tudunk jelentetni.

Ha élni szeretnétek ezzel a lehetőséggel, írjatok az erasmushirek[kukac]tpf.hu e-mail címre!

  • A sikeres projekteket cikkekben népszerűsítjük

A Tempus Közalapítvány évente kétszer jelenteti meg Pályázati Pavilon című magazinját. A magazinban gyakran megszólalnak pályázóink is: bemutatjuk a kiemelt sikereket elérő projekteket, vagy éppen azt, hogy az egyes területeken mit adhat egy-egy pályázati forma. A cikkeket későbbiekben a honlapunkon is publikáljuk.

  • Nívódíj

Az adott évben legsikeresebb Erasmus+ projekteket Nívódíjjal jutalmazzuk. Ehhez videókat is készítünk a projektekről, amiket aztán ti is terjeszthettek, valamint egy a projektet bemutató X-bannerrel ajándékozzuk meg a kitűntetetteket.

  • Tudástár

A projekt eredményeinek releváns, szakmai részét a Tempus Közalapítvány Tudástárjában is közzétesszük.

  • ErasmusDays

Évente megrendezésre kerül a nemzetközi Erasmus Napok. A programsorozatban minden támogatott Erasmus+ projektet megvalósító szervezet és intézmény részt vehet, ezzel is láthatóbbá téve projektjét.

Ugródeszka Ifjúsági Hírlevél:
A hírlevélre feliratkozással megismertem az Adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat, és hozzájárulok ahhoz, hogy a Tempus Közalapítvány a hírlevél feliratkozáshoz megadott személyes adataimat az abban foglaltak szerint kezelje.

Információs levél Európai Szolidaritási Testületben pályázóknak


Havonta elküldjük a Szolidaritási Testülettel kapcsolatos legfontosabb híreket, változásokat, praktikus információkat, amelyek egyaránt hasznosak lehetnek aktív pályázóknak és Minőségi Tanúsítvánnyal rendelkezőknek.

Tempus Közalapítvány
Erasmus+ ifjúsági csoport:
1077 Budapest, Kéthly Anna tér 1.
E-mail: info@tpf.hu
Tel.:(+36 1) 237-1300
Ugródeszka Ifjúsági Hírlevél:
A hírlevélre feliratkozással megismertem az Adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat, és hozzájárulok ahhoz, hogy a Tempus Közalapítvány a hírlevél feliratkozáshoz megadott személyes adataimat az abban foglaltak szerint kezelje.
Erasmus + logó és Európai Szolidaritási Testület logó Tempus Közalapítvány logó, Emberi Erőforrások Minisztériauman logó, Innovációs És Technológiai Minisztérium logó