LAWrider: emberi jogok a fiatalok szemével

Kategória: :
Cimkék:
Közzétéve: 2018.06.07. 14:38

Idén is a legizgalmasabb, legkiemelkedőbb projektek kapták az Erasmus+ nívódíjat, köztük a LAWrider című projekt.

Az emberi jogok ismerete nem képezi szerves részét a középiskolai tananyagnak, ezen szerettek volna változtatni a LAWrider Erasmus+ nemzetközi ifjúsági kezdeményezésben részt vevő fiatalok. A projektben magyarországi, romániai és horvátországi fiatalok egy-egy csoportja filmes eszközökkel dolgozta fel az emberi jogok témáját, aminek eredményeként tíz kisfilm és a hozzá tartozó óravázlat készült el. Csóti-Gyapjas Dórát és Balla Gábort, a projekt koordinátorait kérdeztük a nívódíjjal elismert projektről.

A projektben két hazai szervezet is közreműködött a nemzetközi partnerek mellett. Hogyan alakult ki az együttműködés, és mi adta a projekt alapgondolatát?

G.: A Creative Elephant Studio Kft. 2014-ben jött létre, én vagyok az egyik alapítója. Dórával, a projekt másik koordinátorával régebb óta ismerjük egymást, több Erasmus+ ifjúsági projektben vettünk részt közösen. 2014-ben Angliában egy tíz napos nemzetközi ifjúsági cserén szintén egy filmes workshop-ot vittünk, én itt kezdtem megismerkedni a nemzetközi ifjúsági projektekkel, bár korábban is tartottam filmes foglalkozásokat fiataloknak. A projektben a koordinátori szerep mellett a filmes szakmai mentor szerepét töltöttem be, ezen kívül trénerkedtem is.

D.: A szegedi D2 Ifjúsági Fejlesztő- és Médiaközpont ifjúsági irodájában dolgozom ifjúsági koordinátorként, ide sok fiatal betér iskola után, akik megosztják velünk a napi problémáikat, az őket érdeklő dolgokat. Ilyen beszélgetések közben panaszkodtak arról a középiskolás fiatalok, hogy az emberi jogok témája egyáltalán nincs az oktatási rendszerben, és így kezdtünk el velük közösen egy olyan projekten gondolkozni, ami nemformális módszerekkel, a gimnazisták nyelvén tudná feldolgozni az emberi jogokat. Gáborral ketten vittük a projekt koordinációját, én coach-ként és trénerként működtem közre. Emellett én intéztem a pályázattal kapcsolatos dokumentációt is.

Hogyan segítettétek a fiatalokat abban, hogy a projekt sikeresen valósuljon meg?

D.: A fiatalok kaptak egy mentort, aki végig szakmailag segítette a munkájukat: átadott nekik filmezéssel kapcsolatos technikai ismereteket, illetve felkészítette őket a színjátszásra is, arra, hogy hogyan szerepeljenek a kamera előtt. Ezen kívül mindent a fiatalok találtak ki, azt a kreativitást és belső motivációt, ami a filmvásznon is megjelenik, ők hozták magukkal.

A kisfilmek elkészítésével járó feladatokat hogyan osztották el a fiatalok egymás között?

G.: Az első nemzetközi partnertalálkozón közösen választották ki a harminc emberi jogból azt a tízet, amiből kisfilm és óravázlat is készült végül. Ebből három-három emberi jogot dolgozott fel a horvát, a romániai magyar és a magyar fiatalok csoportja, egyet pedig az utolsó, hollókői partnertalálkozón készítettek el együtt.

D.: Az emberi jogok kiválasztásakor és a kisfilmek elkészítésekor is nyitott teret hagytunk a közös alkotásnak, nem mi döntöttük el, hogy ki melyik filmben szerepeljen vagy filmezzen. Mindenkit egyformán érdekelt a téma, így a csapatmunka sosem torkollott veszekedésbe. 

Ha veszekedés nem is fordult elő, volt mégis olyan nehezebb momentum a projektidőszak alatt, ami kihívást jelentett?

G.: A hollókői nemzetközi projekttalálkozó elég nagy falat volt. Itt egy hétvége alatt forgattuk le minden partner részvételével az utolsó tízperces kisfilmet, ami 30-40 fő koordinálását jelentette. Emellett időt és teret kellett adni az egymással való ismerkedésnek, csapatépítésnek. Ez igencsak nagy kihívás volt, részünkről nem az alvásról szólt az a hétvége. Egyébként ez a találkozó már a vállalásainkon felül történt, mert eredetileg két nemzetközi találkozót terveztünk, de végül négy találkozót tudtunk megszervezni a támogatási összegből.

Miért szerveztetek végül több találkozót, mint amennyit a pályázatban vállaltatok?

D.: A projekt indításakor a nemzeti iroda munkatársai hívták fel a figyelmünket arra, hogy legalább még egy találkozóra szükség lehet a projekt megvalósításához. Azért is fogadtuk meg ezt a tanácsot, mert később be is bizonyosodott, hogy nagy szükség van a partnerekkel való személyes egyeztetésekre. Sokkal könnyebb így megbeszélni a projekttel kapcsolatos ötleteket, problémákat. Az online világ hasznos, de nagyon kevés dolog az, amit írásban át lehet adni egymásnak, számos félreértés adódhat ebből. Fontos szempont volt a fiatalok motivációja is, hiszen minél több aktív, személyes találkozásra van lehetőségük, annál lelkesebbek, nyitottabbak egymás felé is.

Hogyan álltak hozzá a fiatalok a projektben való részvételhez? A kezdeti lelkesedés végig kitartott?

D.: Abszolút tudatosan álltak az egész projekthez, hiszen eleve abból indultak ki, hogy tudni szeretnék, milyen emberi jogaik vannak. Tisztában voltak vele, hogy a kisfilmek elkészítése közben játszva, de tanulnak. Ez a belső motiváció nem csak a jogaik megismerésére terjedt ki, hanem a kisfilmek elkészítéséhez szükséges tudást is el szerették volna sajátítani.

G.: Ez vonatkozik a kamera előtt és a kamera mögött való munkára is, mert nem csak színházi, hanem filmes workshopokat is tartottunk. Így mindkét terepen ki tudták magukat próbálni, nem szabtuk meg, hogy aki az egyik filmben színész, az ne lehetne a másikban operatőr, szabad átjárás volt a szerepek között.

Az elkészült óravázlatok milyen fogadtatásra találtak a középiskolai tanárok körében?

D.: A helyi középiskolák pedagógusai, akiknek a diákjai is részt vettek a projektben, nagyon pozitívan fogadták, sok támogatást kaptunk tőlük. Számos felkérést kapunk azóta is, hogy tartsunk emberi jogi foglalkozásokat egy-egy osztályfőnöki óra keretében, de arra is van példa, hogy maguk a tanárok vállalkoznak emberi jogi óra tartására az óravázlatok segítségével. Ez a lehetőség egyébként mindenkinek nyitott, az óravázlatok és a kisfilmek is elérhetőek a projektünk honlapján.

Hogyan él tovább a projekt a részt vevő fiatalok körében?

G.: Manapság már okostelefonnal is könnyen lehet filmet forgatni. Kapd elő a telefont, vedd fel, vágd meg! Azt hiszem, sikerült átadnunk a projekt során egy olyan átfogó elméleti, esztétikai és technikai tudást, hogy ha van egy jó ötletük, azt rendesen, önállóan ki tudják dolgozni és ezt akár telefonnal is le tudják forgatni.

D.: Fontos, hogy merjenek belevágni az ötleteik megvalósításába, keressék meg azokat a kapcsolatokat és azokat a lehetőségeket, amikkel közelebb kerülhetnek a céljaikhoz. Mert ha vannak céljaik, akkor nincsen lehetetlen!

Pável Luca, pályázati referens
Erasmus+ ifjúsági csoport

 

A szakértő értékelése: A projektben aktív szerepet vállalt mind a három résztvevő országban egy-egy ifjúsági csoport, mely a projekteredményekben is megjelenik, ezáltal különböző, mégis a fiatalság egységes kreatív nyelvén megszólaló üzeneteket létrehozva. Bár a projekt nem kifejezetten célozza a szektorköziséget, mégis mind a partnerségben, mind a bevont szervezetek körében megtalálható a vállalkozás, civil szervezet és oktatási intézmény. Magának a projektnek a termékei pedig hozzájárulnak az oktatás színvonalának innovatív emeléséhez.

Honlap: elephantstudio.hu/lawrider

 

Az interjú a Tempus Közalapítvány Pályázati Pavilon című magazinjában jelent meg.

Kapcsolódó hírek

top
Nemsokára elindulhat az Európai Szolidaritási Testület
A kezdeményezés megvalósítására az Európai Bizottság 1,26 milliárd eurós büdzsét javasolt.
top
Szakértőket keresünk
A Tempus Közalapítvány pályázatot hirdet a közalapítvány által kezelt pályázatok bírálatában való részvételre tapasztalt szakemberek részére.
top
Iratkozz fel újra hírlevelünkre
Ne maradj le a Tempus Közalapítvány legfrissebb híreiről, rendezvényeiről és a legfontosabb pályázati információkról!
top
Képzői felhívás
Képzők jelentkezését várjuk a 2018 szeptemberére tervezett E+ vitamin képzéshez.
top
Nyolc magyar projekt kapott Erasmus+ nívódíjat
Nemzetközi oktatási és képzési együttműködéseket díjaztunk
Tempus Közalapítvány
Erasmus+ ifjúsági csoport:
1077 Budapest, Kéthly Anna tér 1.
E-mail: info@tpf.hu
Tel.:(+36 1) 237-1300
Fax:(+36 1) 239-1329
Hírlevél:
A hírlevélre feliratkozással megismertem az Adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat, és hozzájárulok ahhoz, hogy a Tempus Közalapítvány a hírlevél feliratkozáshoz megadott személyes adataimat az abban foglaltak szerint kezelje.